Sunday, June 21, 2009

Hasan Al Banna Bapa Contoh

Sebut sahaja nama Hasan Al Banna, pasti ramai yang mengenalinya. Sumbangan Hasan Al Banna kepada perjuangan menegakkan kalimah Allah tidak terbalas oleh umat Islam. Beliau membuktikan keikhlasannya dalam dakwah dan gerakan Islam sehingga syahid di usia muda. Natijahnya, Hasan Al Banna menjadi model kepada para pejuang dan gerakan Islam hingga kini.

Kejayaan Hasan Al Banna bukan sahaja di medan dakwah tetapi juga dalam pendidikan anak-anak.. Sempena Hari Bapa ini, bersama-sama kita meninjau anak-anak Hasan AL Banna.

i) Wafa: Anak perempuan yang sulung. Wafa ialah isteri kepada pendakwah terkenal; Said Ramadhan. Berusia 17 tahun ketika Hasan Al Banna syahid.
ii) Ahmad Saiful Islam: Anak kedua merupakan seorang peguam dan setiausaha general Majlis Peguam Mesir. Memperoleh sarjana dan bekas ahli Parlimen Mesir. Berusia 14 tahun ketika ayahnya syahid.
iii) Dr. Tsana: Pensyarah Urusan Pengaturan Rumahtangga di Arab Saudi. Berusia 11 tahun ketika ayahnya syahid.
iv) Ir. Raja’ : Berusia 5 tahun ketika ayahnya syahid.
v) Dr. Halah : Pensyarah kedoktoran di Universiti al Azhar
vi) Dr. Istisyhad : Pensyarah Ekonomi Islam. Masih di dalam kandungan ibunya semasa ayahnya syahid. Menurut analisis doktor, beliau harus digugurkan dalam kandungan ibu kerana berpenyakit dan boleh membahayakan nyawa ibunya. Para doktor menetapkan pada tarikh 12 Februari untuk digugurkan, iaitu tarikh yang sama dengan kematian ayahnya. Namun dengan izin Allah, beliau selamat lahir dengan sihat.

Semoga kejayaan anak-anak yang ditinggalkan oleh Hasan Al Banna ini dapat dijadikan inspirasi untuk kita memacu kecemerlangan pendidikan anak-anak. Mudah-mudahan Allah membantu kita. Amin.

No comments:

Hari Graduasi PASTI Temerloh 2008

YDP Kawasan Temerloh, Ustaz Abdul Rahim b Latif telah merasmikan Hari Graduasi PASTI Temerloh pada 8 November 2008 di Dewan Pusat Pengajian Al Mukmin Temerloh. Hari Graduasi ini juga telah dihadiri oleh Ketua DPP Temerloh, Ustaz Jauhari Ishak.

Dalam ucapan perasmiannya, Ustaz Abdul Rahim menyeru ibu bapa menekankan aspek pendidikan Islam dalam mendidik anak-anak mereka. Beliau juga menegaskan peri pentingnya ibu bapa mendidik anak-anak supaya menjadi insan yang soleh. Jika ibu bapa gagal mendidik anak-anak dengan baik, maka mereka dikira sebagai ibu bapa yang derhaka.

Hari Graduasi kali ini meraikan 128 orang murid PASTI yang telah tamat pengajian mereka di 12 buah PASTI dalam kawasan Temerloh. Manakala kira-kira 200 orang ibu bapa dan penjaga telah hadir pada Hari Graduasi tersebut.